Μπαμπούσης Μανώλης (1950)

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1950. Σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας (1969-1975) και στο Διεθνές Κέντρο Συντήρησης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Ρώμη (I.C.C.R.). Εργάστηκε ως αρχιτέκτονας και φωτογράφος, καθώς και ως καλλιτεχνικός διευθυντής σε εταιρίες παραγωγής κινηματογραφικής διαφήμισης (1988-1996). Το 1998 εκλέχθηκε επίκουρος καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ., όπου σχεδίασε και υλοποίησε την υλικο-εκπαιδευτική υποδομή του Εργαστηρίου Φωτογραφίας. Δίδαξε έως το 2013 που παραιτήθηκε από τακτικός καθηγητής, διαφωνώντας με την μη ένταξη της φωτογραφίας στις κατευθύνσεις της Α.Σ.Κ.Τ.
Η πρώτη του εικαστική δουλειά πραγματοποιήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Περιελάμβανε την τεκμηρίωση μιας δράσης και την μετωπική απεικόνιση των άδειων εσωτερικών χώρων του Ψυχιατρείου της Volterra (Ιταλία). Το 1975 παρουσίασε την διπλωματική του εργασία στην αρχιτεκτονική, με τη μορφή εγκατάστασης/μνημείου, σχεδίων και προβολής διαφανειών προτείνοντας την κατεδάφισης αντί της ανέγερσης μιας νέας οικοδομής. Τη δεκαετία του ’80 συνέχισε να φωτογραφίζει άδειους εσωτερικούς χώρους, δημόσιους ή ιδιωτικούς, σκηνές «δρόμου», σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και της Ευρώπης. Συχνά αντιπαραβάλει τις ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες του σ’ ένα εννοιολογικό και πλαστικό διάλογο χωρίς χρονολογική συνάφεια και την παρουσία ανθρώπινων μορφών. Το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται στο αστικό τοπίο της Αθήνας, στο παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα φωτογραφίζοντας τα αυτόματα μηχανήματα τραπεζικών συναλλαγών (Μπούστα, 1998-1999), τις υπόγειες θυρίδες των τραπεζών (Μυστικά, 2001), τους χώρους κρίσης και αξιολόγησης – Βουλή, πρυτανείες, δικαστικές αίθουσες, τηλεοπτικά στούντιο (Κρίση 2006), Σκελετοί (2000-2010) σχολιάζοντας κριτικά τους θεσμούς, τη μνήμη, το περιβάλλον και τον εγκλεισμό.
Το 2014 και το 2017 παρουσίασε στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα (Εκτός Σχεδίου) και στο Ρομάντσο (Something stupid) αντίστοιχα, εγκαταστάσεις, σχέδια, φωτογραφίες, ποιήματα και βιντεοπροβολές, επιχειρώντας μια σύνθετη αναφορά σε καλλιτεχνικά και κοινωνικά φαινόμενα και στη δική του καλλιτεχνική πορεία.
Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές εκθέσεις σε μουσεία και χώρους τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Μουσείο Μπενάκη 2010, New York Photofestival 2009, Centro di Arte Moderna e Contemporanea della Spezia 2006, Αναδρομική 1973-2003 (ΕΜΣΤ, Αθήνα και ΜΜΣΤ, Θεσσαλονίκη 2003) ενώ έχει λάβει μέρος σε δεκάδες εγχώριες και διεθνείς ομαδικές εκθέσεις: Documenta 14 (Fridericianum Museum, Kassel 2017), Eidos-Idees (Becanson, 2014), Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από τα σύνορα (Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 2014), Contemporary Index/2Pulsion (Galeria Hilario Galguera, Mexico City 2007), Η χειρονομία-Μία Εικαστική Βιβλιοθήκη σε εξέλιξη (Centro d’Arte Contemporanea, Φλωρεντία, 2005), Breakthrough! Grecia 2004 (Μαδρίτη, 2004) κ.α. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.